Gokindustrie
09/11/2021

Nieuwe slogan: Voorkom spijt. Stop op tijd. 18+

Nieuwe slogan: Voorkom spijt. Stop op tijd. 18+

Hoewel de nieuwe kansspelwet pas een maand van kracht is, voelt het al bijna als een vanzelfsprekendheid dat wedden op sport gelegaliseerd is. Inmiddels hebben 10 exploitanten een vergunning. Dat is inmiddels ook wel te merken aan de reclame. Vanaf het moment dat nieuwe kansspelwet van kracht werd, zijn ook hieraan gerelateerde reclames toegestaan, mits deze voldoen aan de geldende richtlijnen. Daar hoort ook een waarschuwing bij, zoals je die bijvoorbeeld ook altijd bij reclames over alcoholische dranken of over geld lenen ziet. De slogan voor reclames over online gokken wordt ‘Voorkom spijt. Stop op tijd. 18+’.

Er was toch al een slogan?

Inderdaad was er al een reclameslogan met betrekking tot online gokken. Dit was: ‘Speel bewust 18+’. Deze heeft nu dus plaats moeten maken voor ‘Voorkom spijt. Stop op tijd. 18+’. Deze waarschuwing zal zowel bij online reclame-uitingen als bij bijvoorbeeld tv-commercials gebruikt worden. Over een tijdje zal deze slagzin dan ook net zo bekend zijn als bijvoorbeeld de slogan ‘Let op. Geld lenen kost geld.’

Voorkom spijt. Stop op tijd. 18+

Waarom een nieuwe slogan?

In eerste instantie was er dus al een andere slogan bedacht, net als voor alcoholische dranken, rookwaren en geld lenen. In de politiek werd al enkele jaren gesproken over een verandering in de kansspelwet. Men is dus ook al langer bezig met het ontwikkelen van een slogan. Het Trimbos Instituut kreeg de uiteindelijke opdracht om een slogan te bedenken. Er kwamen vijf opties op tafel, maar daar lijkt alleen ‘Voorkom spijt. Stop op tijd. 18+’ van over te blijven. Waarom is een slogan nodig? De Tweede Kamer besloot destijds dat er bij alle reclames een waarschuwing getoond zou moeten worden om risico op onmatige deelname te voorkomen. Ook moest duidelijk naar voren komen dat er een leeftijdsbegrenzing geldt voor online gokken en dat dit pas mogelijk is vanaf 18 jaar.

Wat vindt de sector er zelf van?

De sector was zelf ook al bezig met het zoeken naar een goede slogan. In eerste instantie zagen we daarom reclames met ‘Beperk je inleg, ken je grens. 18+’. De slogan werd uiteindelijk echter afgewezen, omdat de boodschap niet sterk genoeg overkwam. Zowel VNLOK en VAN Kansspelen als NOGA, staan achter de uiteindelijk gekozen slogan. Deze moet nog wel door demissionair minister Dekker bevestigd worden, hoewel alles er inmiddels al op wijst dat de slogan officieel is.

Welke eisen worden er verder gesteld aan gokreclame?

Er worden duidelijke eisen gesteld aan gokreclame, om bijvoorbeeld te voorkomen dat minderjarigen overtuigd worden. Zo mag je bijvoorbeeld geen rolmodel onder de 25 jaar voor een reclame gebruiken. Ook zijn rolmodellen met een relatief groot bereik onder jongeren of minderjarigen uit den boze. Denk hierbij aan rappers die populair zijn onder jongeren. Ook actieve beroepssporters mogen niet voor de reclame gebruikt worden. Verder mogen reclamespotjes op tv alleen tussen 19.00 uur en 6.00 uur uitgezonden worden en moet er volledige duidelijkheid worden gegeven over bonussen. De volledige eisen die gesteld worden aan gokreclame zijn te vinden op de website van de Kansspelautoriteit.

Wat gebeurt er als er niet aan de eisen wordt voldaan?

Enkele maanden geleden was Lotto nog in het nieuws. Zij hadden een reclame op de website Girlscene geplaatst, een website die overduidelijk bedoeld is voor tienermeiden. Zij kregen een boete van 10.000 euro opgelegd voor het plaatsen van deze reclame. Lotto was al eerder gewaarschuwd en kreeg bij dit incident dan ook meteen een boete. Ook in eerdere jaren was er al eens een boete aan het bedrijf uitgedeeld voor het richten van reclame op jongeren.

Geen overvloed aan reclame

De goksector heeft zelf al aangegeven dat ze geen overvloed aan gokreclame wensen te zien. In eerste instantie was men bang dat gokbedrijven na de veranderde wetgeving massaal reclame zou gaan maken. Dit leidt vaak weer tot irritatie bij de consument. Om dat te voorkomen is destijds al de afspraak gemaakt dat er bijvoorbeeld maximaal 3 gokgerelateerde reclamespotjes per tv-blok zouden komen. Met name Helma Lodders, voorzitter van de VNLOK, heeft zich hier hard voor gemaakt.

Wanneer gaan we de slogan zien?

Het zal waarschijnlijk niet zo lang meer duren voor de slogan in gebruik wordt genomen. Demissionair minister Dekker moet hier nog groen licht voor geven om het echt officieel te maken, maar dat lijkt slechts een formaliteit te zijn. De diverse partijen zijn het er in ieder geval over eens dat deze slogan niet meer stuk kan. Er hoeft dus in theorie alleen nog een logo en duidelijk lettertype gekozen te worden. 

De beste Online Bookmakers