Overige
09/03/2023

Opmerkelijke uitspraak EU-hof over reclame gokbranche België

Opmerkelijke uitspraak EU-hof over reclame gokbranche België

Er is veel gaande op het gebied van reclame voor online bookmakers en casino’s. In een aantal landen zoals Nederland, België en Engeland wordt aangepaste wetgeving voorbereid die er in het algemeen voor is bedoeld om de marketing van de gokbranche te beperken. Consumenten en politiek vinden de hoeveelheid reclame voor legale gokbedrijven soms te veel van het goede. Ook is men bepaald niet altijd blij met de sponsoring van sportclubs door de bookmakers.

De namen zijn zichtbaar

Voetbal is hierbij uiteraard de meest populaire sport omdat de meeste interesse van de sportfanaten maar ook de gokkers hierop is gericht. En inmiddels is bij iedere voetbalclub in West-Europa wel de naam van de gokbedrijf zichtbaar, soms op het shirt maar ook door middel van andere reclame. Er wordt door sommige experts gevreesd dat dit ook invloed heeft op kwetsbare groepen zoals jongeren die eigenlijk bescherming verdienen op dit punt. Vaak mogen ze op basis van leeftijd nog niet legaal gokken, maar als het iets wordt dat gewoon lijkt omdat hun idolen ook geassocieerd worden met de goksector, zou dit invloed kunnen hebben. Vandaar de initiatieven om tot minder reclame en sponsoring te komen.

De situatie in België op dit moment

In België is de regelgeving voor reclame voor de gokbranche vergelijkbaar met een groot deel van de EU. Er is een principieel reclameverbod als het gaat om kansspelen. Daarvoor is slechts een uitzondering gemaakt voor bedrijven die een vergunning hebben van de toezichthouder, in België is dat de KSC. Een vergunning is echter alleen mogelijk voor kansspelen die in België worden gehouden. Buitenlandse aanbieders van kansspelen komen dus sowieso niet in aanmerking. Dat bleek toen enkele Zeeuwse casino’s/gokhallen dichtbij de Belgische grens reclame gingen maken bij de zuiderburen om ook Belgen naar de fysieke locaties te lokken. De KSC greep in, verbood de reclames en legde boetes op voor overtreding van het reclameverbod.

De Zeeuwen besloten het er niet bij te laten zitten en kozen voor de juridische weg die uiteindelijk eindigde in Luxemburg bij het EU-hof. Daar werden ze in het gelijk gesteld. Het Hof vond de beperking door de Belgische regelgeving niet in overeenstemming met de het beginsel van een gelijk speelveld voor ondernemingen in de EU. De Belgische rechters werd opgedragen de boetes alsnog te beoordelen op basis van de uitspraak van het Hof. Daarmee lijkt het duidelijk dat de boetes zullen worden ingetrokken en de Zeeuwse bedrijven vooralsnog de reclamecampagne mogen hervatten.

Consequenties zijn nog niet te overzien

De uitspraak van het EU-Hof is nog zeer pril en derhalve is het ook voor juridische experts nog niet te overzien wat de gevolgen kunnen zijn voor de Europese Unie. Deze jurisprudentie is ook ontstaan op het moment dat een aantal lidstaten een reclameverbod overwegen dat zich ook uitstrekt over de vergunninghouders. Dat daarbij er toch bepaalde markering zal mogen blijven plaatsvinden, lijkt wel duidelijk maar wat houdt dat in indien deze aanwijzing van het Hof wordt gevolgd? Het zou eventueel nog veel verder kunnen gaan als vergunninghouders in een bepaald EU-land zouden gaan toetsen of een ander EU-land hen de toegang tot de plaatselijke goksector mag ontzeggen. Het lijkt een muisje te zijn dat nog een behoorlijke staart kan gaan krijgen.

Erling Haaland record breker sponsordeal?

Het is duidelijk dat Haaland op het ogenblik tot de beste spitsen ter wereld mag worden gerekend en zonder blessures diverse records zal gaan breken. De Noorse wondervoetballer die nu bij Manchester City onder contract staat heeft er al eentje te pakken voor de club. Hij scoorde 27 maal dit seizoen en dat was eentje meer dan de vorige recordhouder Sergio Agüero. Deze Argentijn had daarvoor 33 wedstrijden nodig en Haaland heeft dat al na 24 wedstrijden in de Premier League gerealiseerd en kan het aantal nog behoorlijk opschroeven dit jaar. Met zijn huidige salaris bij City dat wordt geschat op € 50 miljoen per jaar hoeft de 22-jarige superster niet op een houtje te bijten en is zijn kostje al wel gekocht. Maar binnenkort loopt zijn sponsorcontract af bij Nike.

Volgens insiders wil Haaland ongeveer € 22,5 miljoen per jaar voor een handtekening onder een nieuwe overeenkomst. Dat zou hem op een tweede plaats zetten qua all time sponsordeals voor voetballers. Slechts Neymar kreeg meer met € 26 miljoen, maar hij zou Messi met € 20 miljoen achter zich laten. Of gaat Haaland toch meteen voor de absolute top? Dat zou wel een weddenschap waard zijn, maar dat is bij een Nederlandse bookmaker onder de huidige regelgeving  niet mogelijk.

De beste Online Bookmakers