De Kindred Group, waaronder het merk Unibet valt, is genoteerd aan de Zweedse beurs. Op basis daarvan moet er ieder kwartaal een financieel verslag worden opgemaakt van het reilen en zeilen van de bookmaker. Het vierde kwartaal verliep niet overal volgens verwachting. Dat mag bijzonder worden genoemd omdat het WK voetbal gedurende deze periode plaatsvond.
Omzetgroei lager dan verwacht
Kindred rapporteerde dat de weddenschappen op het WK Qatar het wegvallen van de grote competities in Engeland, Duitsland, Italië en Spanje niet had gecompenseerd. In het vierde kwartaal van 2022 was de omzetgroei van totale concern 24% ten opzichte van het jaar 2021. Dat lijkt wellicht uitstekend, maar indien daar de omzet van Unibet in Nederland op in mindering wordt gebracht, blijkt een groei van 3%. Dat is beduidend minder dan was verwacht in verband met het WK.
Nederlandse markt groot succes
De Nederlandse markt is nog steeds een succes voor Unibet. De gemiddelde omzet bedraagt inmiddels € 642.000 per dag. Dat is een flinke toename ten opzichte van de € 548.000 die in oktober werd vermeld. Het marktaandeel van Unibet in Nederland is nog niet duidelijk omdat de totale markt nog niet in kaart is gebracht. Experts schatten echter dat het bedrijf in ons land op ongeveer 15% tot 20% zit en wellicht al tot de top 3 van aanbieders van online kansspelen behoort.
Een sensationele weddenschap in het 4e kwartaal
Er is ook nog een bijzondere last die Kindred moest nemen in het 4e kwartaal. In november werd er een sensationele weddenschap afgesloten van $ 10 miljoen op een kampioenschap van de honkbalclub Houston Astros in de World Series. Houston won uiteindelijk en dat leverde een record op met een uitbetaling van $ 75 miljoen. Kindred Group was een van de bookmakers waarbij de weddenschap liep en moest € 6,3 miljoen uitbetalen. Een forse tegenvaller.
Duurzaamheid staat voorop
Kindred heeft de focus gericht op duurzaamheid van de business. Een van de doelstellingen is om 0% van de omzet te realiseren bij probleemgokkers. Dat heeft ervoor gezorgd dat met name in België en Noorwegen de resultaten onder druk zijn komen te staan. Toch verwacht het management dat de verwachtingen die zijn uitgesproken voor 2023 gehaald zullen worden. De volgende maatregelen werden aangekondigd:
- Vermindering van het negatieve resultaat in Noord-Amerika door marketinguitgaven te verlagen voordat het Kindred-platform wordt gelanceerd. De reclame uitgaven zijn met name in de VS erg hoog.
- Herprioriteren van investeringsprojecten om capaciteit vrij te maken voor belangrijke strategische initiatieven en kosten op korte termijn te verlagen. Hierdoor zal Kindred wellicht in minder landen actief worden dan in eerste instantie was bedoeld.
- Verdere optimalisatie van de bedrijfskosten van de Kindred Groep om de kostengroei te verminderen en de schaalbaarheid te verbeteren. Omdat in steeds meer landen een reclameverbod dreigt voor bookmakers zal met name op marketing flink kunnen worden bespaard.
Tenslotte toonde het management zich hoopvol voor het eerste en tweede kwartaal van 2023 omdat alle voetbalwedstrijden die zijn uitgesteld door het WK alsnog moeten worden gespeeld en ook de internationale bekertoernooien weer beginnen. Voor Unibet is voetbal nog steeds waar het om draait.