Gokindustrie
23/12/2021 0 reacties

Bookmaker Jack’s in de fout?

Bookmaker Jack’s in de fout?

Jacks’s is de 5e bookmaker die een vergunning heeft gekregen om online weddenschappen op sport zoals onder andere voetbal mogelijk te maken. Daarmee is Jack’s voorlopig de laatste vergunninghouder op dat gebied. Naar verluidt is Jack’s ook de eerste die een tik op de vingers heeft gekregen voor het overtreden van de regels. Wat was er aan de hand? In de Tweede Kamer stelde kamerlid Mirjam Bikker van de Christenunie vragen over een voorval op de digitale voorpagina van het voetbalblad VI. Daar stonden achter de topwedstrijden van het weekend ook quoteringen voor de uitslagen. Wie drukte op de quoteringen kwam direct bij een bookmaker terecht en dat is volgens de regels niet toegestaan. De minister verwees naar de Kansspelautoriteit als hoogste instantie in dit soort zaken.

Alles lijkt nu op Jack’s te wijzen

De quoteringen op de voorpagina van VI waren snel verdwenen nadat er ophef over was geweest. De Kansspelautoriteit maakte direct daarna bekend een waarschuwing te hebben uitgedeeld aan een vergunninghouder voor online weddenschappen vanwege het plaatsen van quoteringen op een site van een sportblad. Namen werden niet genoemd. Inmiddels zijn de quoteringen weer aanwezig. Dit keer staat er echter duidelijk bij dat deze rechtstreeks leiden naar de site van Jack’s. Ook heeft VI nu een complete pagina gewijd aan het verantwoord wedden op sport. Het is de vraag in hoeverre de politiek hiermee genoegen zal nemen.

Onrustig op het reclamefront

Afgezien van de hierboven genoemde kwestie heeft de Tweede kamer zich zeer duidelijk uitgesproken over of beter gezegd tegen reclame van de goksector. Het was al bekend dat de Tweede Kamerleden niet blij waren met de hoeveelheid reclame die wordt gemaakt voor de legale online bookmakers en casino. Vooral de reclame rond sportevenementen lijkt de politici in het parlement in het verkeerde keelgat geschoten. Twee vergaande moties op dit gebied zijn inmiddels aangenomen:

  • Een verbod op online reclame voor online kansspelen op het internet tussen 21.00 en 06.00 uur.
  • Een algeheel verbod van ongerichte reclame voor online risicovolle kansspelen.

Vooral de laatste motie zal voor de nieuwe minister van justitie een moeilijke zaak worden. Hiervoor moet de wet worden aangepast en dat zal beslist geen sinecure worden gelet op hetgeen de vergunninghouders is voorgeschilderd. De huidige demissionaire minister Dekker had de moties ook ontraden. Maar zowel de CU als het CDA stemden voor en beide partijen maken ook deel uit van het nieuwe kabinet.

TOTO geeft in oktober en november € 6 miljoen uit aan reclame

Op het moment dat de politici een algeheel verbod van reclame voor de online kansspelen lijken na te streven werd bekend dat TOTO de big spender is geweest in oktober en november. Vlak daarachter kwam Holland Casino. Het is uiteraard pikant dat juist de beide staatsbedrijven het meeste uitgaven om reclame te maken voor hun business. De bedragen zijn overigens gebaseerd op een onderzoek van Nielsen, een gerenommeerd onderzoeksbedrijf op het gebied van kijk- en luisterdichtheid en marketing. Daarbij is het mogelijk dat de bedragen lager zijn geweest door kortingen. Het staat in ieder geval vast dat TOTO zowel de meeste tv-reclames heeft getoond als de meeste tijd op tv heeft gebruikt. Ook op dat punt was Holland Casino een goede tweede. De nummer drie op de lijst van reclame ‘koningen’ is Batavia Casino met uitgaven van € 2,5 miljoen. De andere vergunninghouders deden het met beduidend minder reclame. Daarbij moet nog worden vermeld dat Jack’s pas later een vergunning kreeg en derhalve niet goed vergelijkbaar is met de overige partijen.

Waar komen de bezwaren tegen reclame voor de goksector in de politiek vandaan?

Toe duidelijk werd dat het mogelijk zou worden om kansspelen op afstand te exploiteren kwam ook de mogelijkheid tot het maken van reclame uitgebreid aan bod. De wetgever besloot reeds vast te leggen dat reclame in principe alleen tussen 21.00 uur en 06.00 uur mogelijk zou worden. Dit tijdvak was bedoeld om te voorkomen dat jongeren tot 19 jaar te vaak zouden worden geconfronteerd met reclame voor risicovolle kansspelen. De frequentie van het aantal boodschappen per reclameblok werd aan de sector overgelaten.

Een overleg waarbij ook maatschappelijke partijen, zoals de Consumentenbond, werd betrokken, mislukte. Het maximaal aantal reclames per blok wordt door de Consumentenbond dan ook als te groot gezien. Dat bleek met name rond grote sportevenementen. De vergunninghouders laten bij de reclames wel de standaard waarschuwingen zien waardoor duidelijk is dat deelname alleen mogelijk is voor 18+. Ook zijn de meeste boodschappen van ludieke aard. Toch wordt de invloed op de jeugd en wellicht ook ouderen door maatschappelijke partijen en politiek als te groot gezien.

De beste Online Bookmakers