Gokindustrie
11/01/20222 reacties

Holland Casino en Ellie Lust, een goede combinatie?

Holland Casino en Ellie Lust, een goede combinatie?

Het was voor velen een verrassing of wellicht eerder een schok om Ellie Lust te zien in een reclame van Holland Casino. Voor alle duidelijkheid het is daarin niet haar taak om de online bookmaker en casino aan te prijzen. Ellie Lust wijst in de reclame op de risico’s van het gokken onder het motto ‘Leef spannend, maar niet roekeloos’. Het kwam haar op zeer forse kritiek te staan en dat heeft uiteraard veel te maken met haar imago. Het is ook beslist de vraag of Holland Casino de juiste keuze heeft gemaakt.

Wie is Ellie Lust?

Voor kijkers naar het populaire programma ‘Opsporing verzocht’ werd ze al snel een populair gezicht. De Amsterdamse inspecteur van politie was de woordvoerster van haar werkgever gedurende een aantal jaren tot en met 2018. Ze verscheen in een groot aantal programma’s van spelletjes tot diepte-interviews. Na haar vertrek bij de politie kreeg ze een aantal eigen programma’s, waarbij altijd het waarschuwen van het publiek voor criminele activiteiten de basis vormde. Ook is zij een vooraanstaande persoonlijkheid in de LHTB-gemeenschap. Ellie Lust had het imago van een betrouwbare en serieuze informatieverstrekker.

De achtergrond

Het zal de volger van het nieuws over wedden op sport niet zijn ontgaan dat er sinds 1 oktober relatief veel reclame is voor online bookmakers en online casino’s. De meeste reclame op tv wordt gemaakt door de staatsbedrijven Holland Casino en TOTO. Niet onlogisch is humor vaak de basis van de reclamespots en wordt het de consument op die manier duidelijk gemaakt hoe eenvoudig en leuk het is om overal een gokje te kunnen doen bij een exploitant met vergunning. Met name de hoeveelheid reclame is de Tweede Kamer in het verkeerde keelgat geschoten. Er ligt dan ook een motie om alle reclame voor online gokken te verbieden. Een motie die zal moeten worden uitgevoerd door de nieuwe minister Meewind van D66.

Pikant daarbij is dat D66 een van de partijen is die de motie heeft gesteund. Het zal zeker niet eenvoudig worden om de motie werkelijkheid te laten worden. In de wet is immers geregeld dat de vergunninghouders reclame mogen maken. Dat is ook begrijpelijk omdat ze zich op die manier tevens kunnen onderscheiden van illegale exploitanten die ongetwijfeld ook in ons land weer een voet aan de grond zullen willen krijgen.

Waarom kiest Holland Casino voor een waarschuwingscampagne?

De kritiek vanuit het parlement is de vergunninghouders ook niet ontgaan. Met deze campagne wil Holland Casino het probleem ondervangen dat er alleen reclame wordt gemaakt voor de leuke en positieve kanten van het online gokken op sport en het spelen in online casino’s. In de door Ellie Lust gepresenteerde reclames wordt onder het motto ‘leef spannend, maar niet roekeloos’ ook gewezen op de risico’s van overmatig gokken en het bestaan van gokverslaving. Die boodschap is niet uniek, want ook TOTO is een vergelijkbare campagne gestart : op het matje bij Nathan. Hierin geeft de voormalig profvoetballer Nathan Rutjes tips over het verantwoord gokken. Deze campagne kreeg een prestigieuze reclameprijs: Safer Gambling Campaign of the Year. Waar Rutjes lof kreeg wordt Lust onderuit geschoffeld. Waar is dat verschil aan te wijten?

De kritiek op Ellie Lust

Een groot deel van de kritiek op de campagne van Holland Casino is gericht op de persoon Ellie Lust. Het irriteert de critici dat juist is gekozen voor een tv-persoonlijkheid wier bekendheid is gebaseerd op een serieus en betrouwbaar karakter. Wat Ellie Lust zegt, wordt vertrouwd, maar is dat terecht in een tv-reclame? In de harde kritiek die ze krijgt, wordt ze met name aangevallen op het feit dat ze uit haar jaren bij de politie ook kennis moet hebben gemaakt met het probleem van gokverslaving en op basis daarvan niet bereid had moeten zijn om op te treden in een dergelijke campagne, die uiteindelijk toch is bedoeld om het gokken te promoten. Dat probleem is niet aan de orde bij Nathan Rutjes die bij de meeste kijkers maar weinig bekendheid geniet, en zeker niet het imago heeft van Ellie Lust.

De kritiek op Holland Casino

Wellicht mede door de foutieve (?) keuze van de boodschapper is ook de kritiek op Holland Casino niet mis. De campagne ‘leef spannend, maar niet roekeloos’ wordt gezien als schijnheilig. Tenslotte is ook deze reclame bedoeld om de kijkers een gokje te laten wagen en bij voorkeur bij het Holland Casino. Indien de vergunninghouder het belang van de speler zo ter harte gaat, zou het meer opportuun zijn om de mogelijkheid tot gokken in het geheel niet meer aan te bieden, zegt een criticus.

De beste Online Bookmakers