Kansspelautoriteit (KSA)
24/09/2022

Mag TOTO geen reclame-campagne beginnen rond WK voetbal Qatar?

Mag TOTO geen reclame-campagne beginnen rond WK voetbal Qatar?

Het zal voor veel voetballiefhebbers nog even wennen zijn: een wereldkampioenschap voetbal in het koude gedeelte van het jaar. Niet juichen op een terras in de zon voor een grootbeeld, maar thuis onder een dekentje met bitterballen? In ieder geval begint het WK zijn schaduwen al vooruit te werpen. Bekend is dat TOTO een reclamecampagne wil beginnen rond het WK met de titel: Het huis van Oranje. Dat is met name Pieter Grinwis, Tweede Kamerlid van de CU in het verkeerde keelgat geschoten. Hij heeft minister Kaag verzocht om deze campagne te verbieden.

Geen reclame vanwege de humanitaire toestand in Qatar

Omdat TOTO een staatsbedrijf is, heeft de minister van Financiën uiteraard grote invloed op het beleid. Daarbij gaat het overigens niet om het wedden op voetbal op zich. Er is al enige tijd zorg om de humanitaire omstandigheden in Qatar wat betreft de duizenden bouwvakkers uit arme landen die zijn ingezet om de stadions voor het WK op tijd af te krijgen. Er zijn relatief veel arbeiders door ongelukken om het leven gekomen en de omstandigheden tijdens het werk werden abominabel genoemd. Andere grote sponsors van Oranje zoals ING en Bitvavo hebben besloten geen reclame te maken voor het WK. Deze bedrijven hebben besloten daarvan af te zien in verband met de humanitaire toestand in Qatar.

Minister Kaag liet zich niet uit over reclame van TOTO

Minister Kaag van Financiën heeft aangegeven dat zij geen bezwaar heeft tegen het feit dat TOTO weddenschappen afsluit op het komende WK. Het toernooi is nu eenmaal een van de grootste gebeurtenissen in een sport die het meest populair is bij online gokkers.

Wat betreft de reclame liet Kaag zich niet duidelijk uit. Ze verwees de vraag terug naar de Kamer. Hier zal op dat punt dus een beslissing moeten worden genomen. Behalve de CU wordt het voorstel van Grinwis in ieder geval ook gesteund door CDA, SP en Groen Links.  Het zou niet de eerste keer zijn dat TOTO een reeds voorbereide reclame campagne moet aanpassen op aanwijzing van de Tweede Kamer.

Tijdens het vorige EK dat eindigde met de finale in Londen, wilde TOTO een campagne starten waarin een aantal spelers van het Nederlands elftal een grote rol zou spelen. Het parlement vond dit te ver gaan en de reclames werden niet uitgezonden. Inmiddels is het voor alle bookmakers met vergunning verboden om reclame-uitingen gebruik te maken van rolmodellen zoals (oud)voetballers. In dit geval gaat het echter om een politieke kwestie waarbij de vergunninghouders die geen eigendom zijn van de staat hun eigen keuze kunnen maken. Naar verwachting zal de Tweede Kamer binnenkort de motie behandelen.

Meeste mensen vinden reclame bookmakers te overvloedig

Reclame voor online kansspelen maakte ook deel uit van een uitgebreide enquête in meerdere landen onder andere in 8 grote Europese landen. Vrijwel overal vonden de deelnemers de reclame voor de gokbranche te uitgebreid. Uitsluitend in Polen was men een andere mening toegedaan. Daar vond slechts 39% dat bookmakers te overvloedig waren in het aantal reclameboodschappen. Ook wat betreft het sponsoren van voetbalclubs is er een meerderheid van de ondervraagden voorstander van het verbieden daarvan. Vooral in Groot-Brittannië is daar veel tegenstand vanwege het feit dat vrijwel alle clubs een gokbedrijf als sponsor hebben.

Roep om verbod op online kansspelen

Meer opvallend in het onderzoek was dat in Spanje en Italië er een meerderheid lijkt te zijn voor een verbod op online kansspelen. In beide grote landen is het legaal  om online gokken en andere kansspelen te doen. Italië was een van de voorlopers op het gebied van legaal online gokken. Dat is daar sinds 2006 al mogelijk. Ook in Spanje zijn online kansspelen al sinds 2011 gelegaliseerd.

Dat de gokbranche nog iets moet doen om het imago op te vijzelen, bleek bij de vragen in hoeverre de deelnemers er op vertrouwden dat de bedrijven in het land waar zij woonden een verantwoord spelen beleid nastreefden. In alle landen behoudens Frankrijk heeft men weinig vertrouwen in het fair play beleid van de gereguleerde bedrijven. In Engeland is zelfs een meerderheid die er geen vertrouwen in heeft dat het er eerlijk aan toegaat bij de gokbedrijven die een vergunning hebben gekregen.

Regelgeving lijkt naar tevredenheid te zijn

In geen enkel Europees land bestond de mening dat de regelgeving voor de sector momenteel te streng is. Overigens werd op deze vraag in het algemeen ‘geen mening’ als antwoord gegeven. Een van de conclusies van YouGov, organisator van de enquête, is dat met name in Europa de mening over online kansspelen minder positief is geworden dan buiten ons continent. Een goede reden daarvoor viel niet af te leiden op basis van de uitkomsten van de uitgebreide rondvraag.

De beste Online Bookmakers